landingspagina

Vijf duidelijke tips voor een goede converterende landingspagina

Een landingspagina is een website waar je bezoekers, vaak na een campagne, op uitkomen. Op de pagina is vaak een bepaalde actie te vinden waarvan je wilt dat je bezoeker deze uitvoert. Doet je bezoeker dit, dan heet dit een conversie. Natuurlijk wil je een zo hoog mogelijk conversiepercentage voor dit soort pagina’s. Deze tips helpen je daarbij.

1. Waardevolle content

Het allerbelangrijkste voor een goede converterende pagina is het aanbieden van waardevolle content. Stem de content af op je doelgroep om te zorgen dat ze blijven ‘hangen’. Om relevante content aan te bieden moet je weten wie je doelgroep is en waar ze zich bevinden in het koopproces, oftewel de buyerjourney. Je kan in verschillende fases van deze route content aanbieden en contact gegevens vergaren en achteraf analyseren waar mensen blijven hangen of afhaken.

2. Wees duidelijk

Geef een goede uitleg en wees duidelijk over wat je de klant aanbiedt. Zodra de klant op je landingspagina arriveert, moet duidelijk zijn wat je van hem of haar wilt. Geef de klant niet teveel opties om uit te kiezen en laat alles in dezelfde richting wijzen, bijvoorbeeld het invullen van gegevens voor een gratis demo of het achterlaten van een email adres voor een PDF bestand.

Gebruik hierbij ook een duidelijke ‘call-to-action’ button die direct in het oog springt, zodat de klant weet waar hij op moet klikken en wat er van hem verwacht wordt. Doe hetzelfde met de header van de pagina, om duidelijk te maken waar het over gaat. Gebruik daarnaast niet te lange formulieren, of laat de klant van tevoren weten wat hij of zij in moet vullen. Afleidende items zoals links of aanbiedingen van een ander product kan je ook beter achterwege laten.

Het voorbeeld hieronder van SNS bank geeft weer hoe je bovenstaande tips kunt toepassen. Ze gebruiken een opvallende call-to-action button met een afwijkende kleur, een duidelijke header en wat SNS wilt van jou (het openen van een betaalrekening) is direct goed te zien. Daarnaast voegen bedrijven vaak een foto toe om een beeld te geven bij het product. In dit geval geeft de foto een soort ‘winnaars’ gevoel, iets wat SNS bij jou wilt bereiken door het aanbieden van een betaalrekening met rente. Onder de call-to-action button is meer informatie te zien, om eventuele vragen van de klant te beantwoorden voordat deze ze kan stellen.

 landingspagina sns

3. Compact op elk apparaat

Maak de landingspagina compact en voorkom scrollen. Zorg bijvoorbeeld dat de call-to-action button direct zichtbaar is en niet pas onderaan de pagina, zodat de klant naar beneden moet scrollen. Daarnaast kan je beter ook rekening houden met bezoekers die je website op hun mobiel bekijken, zodat het ook daarop duidelijk is wat je van hen wilt. Een responsive website voorkomt dat je elke pagina voor elk apparaat opnieuw moet ontwerpen.

4. Bedankt!

Vergeet niet de klant te bedanken nadat deze heeft gedaan waar je om hebt gevraagd. Daarnaast is het altijd fijn om confirmatie te verkrijgen, dus laat de klant weten dat de actie is geslaagd. Daarnaast kan je deze pagina ook gebruiken om de klant een volgend aanbod te doen door andere relevante content aan te bieden, te verbinden met je sociale media pagina’s of dit te delen met anderen (op sociale media).

5. Test

Test wat werkt voor jouw doelgroep en pas je landingspagina daarop aan. Maak bijvoorbeeld gebruik van Google Analytics om te zien waar bezoekers afhaken, waar ze op klikken en waar ze juist blijven hangen. Doe A/B testen en personaliseer je landingspagina waar mogelijk.