google analytics

Wat kan ik allemaal met Google Analytics?

Google Analytics is een geweldige online tool waarmee je van alles op je websites kunt meten. Van het aantal bezoekers tot de zoekwoorden waarop je website gevonden wordt. Er is ontzettend veel te meten en te analyseren, wat goed kan helpen om je website te verbeteren. Echter kan het ook andersom werken, want er is zoveel te meten dat je op de verkeerde instrumenten kan gaan letten. Hierbij geef ik aan wat je kan met Google Analytics en wat de verschillende meetpunten voor je website kunnen betekenen.

Algemeen

De overzichtspagina van Google Analytics bestaat onder andere uit het aantal bezoekers, unieke bezoekers (meerdere bezoeken van één bezoeker als één keer meegeteld), pageviews en bounce rate (het percentage wat de website meteen weg klikt).

De aantal of percentages doen er, vooral in het begin, niet zoveel toe. Van belang is dat de bezoekers en pageviews een stijgende lijn vertonen en de bouce rate daalt. Het is een makkelijk en kort overzicht van hoe de website ervoor staat. Een piek in het aantal bezoekers in combinatie met een zeer hoge bounce rate kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van een online campagne waar veel mensen op klikken, die toch niet werkelijk geïnteresseerd zijn in het product of de dienst. Of de cijfers positief of negatief zijn voor je website, ligt er helemaal aan welke campagnes op dat moment gevoerd worden of welke strategie er wordt gehanteerd.

Doelgroep

Bij de doelgroep wordt gemeten welke talen deze spreken, waar ze vandaan komen, hoelang ze op de pagina’s blijven en hoeveel pagina’s er worden bezocht, welk deel nieuwe en terugkeerde bezoekers zijn, welke browser gebruikt wordt en op welk apparaat de website wordt bekeken.

De laatste is erg belangrijk om na te gaan hoe de website te zien is op bijvoorbeeld een mobiele telefoon, mocht blijken dat hier de website vaak op bezocht wordt. Aan de hand hiervan kan ook worden bepaald of een responsive website of mobiele app een goed idee is voor de betreffende website. De tijd, het aantal bezochte pagina’s en het percentage terugkerende bezoekers zijn van belang om de ‘engagement’ van de doelgroep te meten. Besteden bezoekers gemiddeld veel tijd op de website en komen ze vaak terug? Dan spreekt de content blijkbaar goed aan.

Advertenties

Deze zijn belangrijk als je gebruik maakt van Google Adwords, om te kijken hoeveel bezoekers via de betaalde manier op de website terecht komen.

google analytics

Verkeersbronnen

De verkeersbronnen geven een goed overzicht van waar je bezoekers vandaan komen. Komt een groot gedeelte via Google? Dan zit het met je SEO-optimalisatie wel goed. Veel bezoekers direct? Dan heb je veel trouwe volgers die de website bij hun favoriete hebben staan, of de url (naar aanleiding van een campagne) zelf intikken.

Inhoud

De inhoud die gemeten wordt in Google Analytics zijn de meest bezochte pagina’s, zoekopdrachten op de website, acties (klikken op de website) van de bezoekers en de in- en uitstap pagina.

Dit is interessant om te zien welke pagina’s populair zijn en waar eventueel wat aan verbeterd moet worden. Ga altijd na waarom het komt dat er veel bezoekers op bepaalde pagina’s komen en waarom ze sommige pagina’s gelijk weg klikken.

Doelen stellen in Google Analytics

Voor alles wat Google Analytics meet geld dat dit over een langere periode moet zijn, bijvoorbeeld een maand. Data van één week is bevat vaak te weinig informatie, vooral bij beginnende websites, om er iets over te zeggen. Daarnaast is elke website anders, dus is het lastig vergelijkingen te maken over wat bijvoorbeeld een goede bouce rate is.

Een handige manier om dingen te meten in Google Analytics is om doelen te stellen. Hierbij kunnen conversie-momenten ingesteld worden, waardoor precies wordt gemeten wat jij wilt bereiken. Bijvoorbeeld hoe vaak een klant op de offertepagina of contactpagina komt. Doelen stellen zorgt dat je gericht bezig bent met het meten van data en hier niet verdrinkt in de vele gegevens van Google Analytics. Daarnaast kan je op basis van de gemaakte doelstellingen en de resultaten hiervan andere doelen stellen of verbeteringen doorvoeren.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
29 × 24 =