Linkedin bedrijfspagina

Optimaal gebruik maken van je Linkedin bedrijfspagina

Sociale media inzetten als bedrijf zijnde heeft veel voordelen. Je moet alleen wel weten welk soort sociaal medium bij je bedrijf past. Vandaag behandel ik het sociale medium Linkedin.

Linkedin Bedrijfspagina

Linkedin is een professioneel netwerk. Voor zakelijke klanten kan de bedrijfspagina van een Linkedin profiel erg interessant zijn. Bovendien kan het profiel ook gebruikt worden als marketing instrument.

Op een Linkedin bedrijfspagina is het niet alleen mogelijk om een omschrijving van het bedrijf op te geven, maar ook om er producten en diensten aan toe te voegen.

HRM of marketing?

Linkedin wordt door bedrijven vaak door de HRM afdeling gebruikt, om vacatures op te plaatsen of potentiële sollicitanten te interesseren voor het bedrijf. Hartstikke goed natuurlijk, want een professionele Linkedin bedrijfspagina is een goed visitekaartje.

Behalve voor HRM kan deze pagina echter ook goed gebruikt worden door de marketingafdeling. De bedrijfspagina kan gevolgd worden door geïnteresseerden. Dit zijn niet alleen mensen die bij het bedrijf zouden willen werken of de werknemers zelf, maar ook mensen die het bedrijf of de producten ervan aanspreken. Vanuit de bedrijfspagina kunnen updates worden geplaatst, die gezien worden door de volgers. Vanuit Linkedin kunnen meerdere mensen aangesteld worden om updates te plaatsen. Zo kunnen er updates verschijnen vanuit de HRM richting, maar ook de marketingafdeling kan er zo zijn voordeel mee doen, waardoor verschillende doelgroepen bedient worden.

Producten en diensten

Waar maar weinig bedrijven gebruik van maken is de mogelijkheid om producten en diensten toe te voegen op de bedrijfspagina. Het kan een goed promotiemiddel zijn, zeker als je bedrijf zich vooral richt op zakelijke klanten, om hier de diensten en producten van het bedrijf goed naar voren te laten komen. Er kunnen kenmerken, afbeeldingen en zelfs video’s worden toegevoegd.

Aanbevelingen

Een ander goed middel om je Linkedin bedrijfspagina te promoten is om aanbevelingen te vragen van klanten of andere relaties. Een goede referentie van een persoon buiten het bedrijf brengt veel toegevoegde waarde. Mensen waarderen de mening van anderen en met mond-tot-mond reclame kan je een sterke positie bereiken. Zorg er wel voor dat je inderdaad de juiste mensen vraagt om een referentie te schrijven. Wees er ook niet te terughoudend in. Veel mensen zijn best bereid een goede referentie te schrijven als ze inderdaad tevreden zijn met het product of de dienst die je levert.

Volgers

Zoals bij elke sociale media heeft de pagina volgers nodig. Bij Linkedin worden dit de company followers genoemd. Meer volgens betekend automatisch meer zichtbaarheid, al blijft de kwaliteit van de volger altijd het belangrijkst. Het opbouwen van volgers gaat niet altijd vanzelf. Je kan, vooral in het begin, bestaande collega’s uitnodigen om de pagina te volgen, zelf andere bedrijfspagina’s volgen van anderen in de branche of van (zakelijke) klanten.

Meten

Voordeel van sociale media is vaak dat het makkelijk te meten is. Zo is het ook op Linkedin. De analyse tool geeft weer wat het aantal pagina bezoeken zijn, de unieke bezoekers, activiteiten en demografische gegevens. Via Google Analytics is Linkedin te verbinden, zodat ook conversies en uiteindelijk de omzet kan worden gemeten.

Linkedin is dus een goed sociaal netwerk om te gebruiken in de B2B markt, maar ook in de B2C kan het interessant zijn. Een goed voorbeeld is de Linkedin bedrijspagina van ABN AMRO. Met een goedgevulde pagina, een zakelijke bankrekeningen als eerst te zien bij de producten en diensten en regelmatige updates bedienen ze voornamelijk zakelijke klanten, maar ook hun eigen consumenten.