sociale media bedrijven

Tien voordelen van sociale media voor een bedrijf

Steeds meer bedrijven maken gebruik van sociale media. Niet alleen omdat het nou eenmaal ‘in’ is, maar ook omdat het gewoon goede resultaten oplevert. Sociale media is een ontzettend goede en goedkope marketingtool die bedrijven kunnen gebruiken om meer klanten te trekken en meer omzet te draaien, mits er goed gebruik van wordt gemaakt. Hieronder noem ik de grootste voordelen van het gebruik van sociale media voor een bedrijf.

Het sneeuwbaleffect

Het sneeuwbaleffect is een van de belangrijkste redenen om sociale media te gaan gebruiken. Met een groep trouwe volgers, die jouw berichten delen en liken, kan je een steeds grote doelgroep bereiken.

Meer aandacht voor het merk

Bedrijven die sociale media gebruiken zijn beter zichtbaar voor klanten, waardoor deze meer bewust worden gemaakt van de aangeboden producten en diensten.

Betere zoekresultaten

Sociale media gaan een steeds grotere rol spelen in het behalen van goede zoekresultaten. Daarnaast kunnen sociale media ook voor kwalitatieve backlinks zorgen.

Meetbaar

Het effect van sociale media is meetbaar in het aantal volgens, likes, retweets, enzovoorts. Daarnaast is via Google Analytics te meten hoeveel bezoekers er vanaf sociale media op de website komen.

Toenemend aantal bezoekers

Sociale media trekt klanten. Hoe groter je online zichtbaarheid is, hoe meer mensen er naar je website worden getrokken.

Opbouwen van het merk

Sociale media is ideaal om je eigen bedrijf een stem te geven, waardoor klanten zich beter een beeld kunnen vormen bij het bedrijf. Uiteraard moet het wel stroken met de (communicatie)strategie van het bedrijf.

Interactie met klanten

Sociale media is een goede manier om meer interactie met klanten te creëren en zo meer trouwe volgers (en dus leads) te verkrijgen. Daarnaast is sociale media voor klanten een lage drempel om hun mening te laten horen of iets te vragen aan een bedrijf.

Lagere marketingkosten

Een ander groot voordeel van social media is lagere marketingkosten. Sociale media inzetten is een stuk goedkoper dan het doen van marketingonderzoek en het houden van offline acties.

Meer Sales

Waar het allemaal om draait is natuurlijk het aantal verkopen en de omzet die hiermee behaald kan worden. Sociale media is niet geschikt voor hard selling, maar wel een van de meest effectieve manieren om verkoop te verhogen. Bedrijven die veel actief zijn op sociale media merken dat hierdoor hun omzet stijgt.

Verhoogde online invloed en reputatie

Veel voordelen van sociale media zijn goed meetbaar, maar een verhoogde online invloed is dat minder. Dit is ook vooral iets wat speelt op de lange termijn. Het soort informatie wat gedeeld wordt, draagt bij aan de toename van de online invloed en de reputatie van een bedrijf.

Bron foto