off page seo

Zo hoog mogelijk in Google komen – deel 3

Zo hoog mogelijk in Google komen, welke ondernemer wil dat nou niet? Eerder sprak ik al over zoekmachineoptimalisatie door gebruik te maken van relevante, kwalitatieve en structurele content en over de technische kant betreffende meta tags, keyword density en interne links. Dit alles heeft te maken met wat je kan verbeteren op je eigen website wat betreft SEO technieken.

Vandaag ga ik verder in op de off-page factoren, oftewel wat je buiten je website zelf om kan doen om de SEO te verbeteren.

Off Page

Op de off page factoren heb je zelf een stuk minder invloed dan op de on page factoren. Je kunt immers niet altijd zelf bepalen wat er over jouw website op het web geschreven wordt. Vandaar dat het handig is je online reputatie in de gaten te houden.

De belangrijkste off page factor voor SEO is het aantal inkomende links die je krijgt naar je website. Google kijkt naar het aantal website die naar jouw website linken en hoe meer links, hoe hoger je scoort in Google.

Relevant

Nu zijn er heel veel websites die daarop inspelen en waar je (eventueel tegen een kleine vergoeding) een link kan laten plaatsen op hun website. Daarnaast zijn er ook veel online databases te vinden waar je je website aan toe kan voegen. Mijn advies is: niet doen! De meeste van deze websites en databases zijn enkel gericht op het toevoegen van zoveel mogelijk links en voegen geen enkele waarde toe. De website die naar jou linkt moet relevant zijn. Zorg er daarom voor dat de websites die naar jouw website linken gerelateerd zijn aan jouw product. Verkoop je bijvoorbeeld sauna’s, dan heb je niks aan een website die naar jou linkt en over totaal iets anders gaat.

Page Rank

Sterke en relevante websites die naar elkaar linken maken elkaar sterker. De pagerank, oftwel de waarde van een website, telt mee voor Google. Een website met een hoge pagerank die naar jou linkt levert dus meer op dan een aantal websites met lage pageranks die naar jouw website linken.

Regelmatig

Daarnaast is het ook belangrijk – net zoals met de content op je website – dat de links niet alleen relevant moet zijn, maar ook regelmatig. Krijg je op een dag of in een week ontzettend veel links en de rest van het jaar niks, dan heb je er alsnog niks aan. Krijg je elke week drie links naar je website, dan vindt Google dit veel fijner en wordt je een stuk hoger gerankt.

Combineer dus regelmatige links van relevante websites met een hoge pagerank voor je off page strategie. Denk bijvoorbeeld ook aan je eigen sociale media om vanaf te linken.